Platsreservation

Så fungerar platsreservation

Därför bör du reservera

Vissa tåg kräver att man reserverar plats för att få åka med. Andra tåg kräver inte detta, men kan ofta vara fullbokade, och då kan du bara åka om du har en platsbiljett. Detta är särskilt vanligt under sommarmånaderna.

Så reserverar du

Ring oss när du fått dina Interrailkort så går våra resekonsulter igenom din resplan och var du bör reservera plats. Du får ett prisförslag direkt under samtalet. Plats kan reserveras först efter att du köpt ditt Interrailkort.

Så får du biljetterna

Platsbiljetter måste skrivas ut på ett särskilt s.k. biljettämne. Du kan inte få biljetterna digitalt. Biljetterna skickas till ditt närmaste postombud, i vanliga fall samma dag som du beställer dom. Leveranstiden varierar beroende på vilket leveranssätt du väljer vid beställning.

Så reser du med platsbiljetter

Du tar med dig dina platsbiljetter och Interrailkort när du reser och visar upp på förfrågan från ombordpersonal. Du måste visa upp både Interrailkortet och platsbiljetten tillsammans.

Vanliga frågor

Måste jag boka platsbiljett?

Hos vissa operatörer är platsbiljett ett krav för att få resa. Interrailkortet gäller endast som en färdbiljett och måste då i vissa fall komplementeras med en platsbiljett.

Behöver jag köpa platsbiljetter innan jag reser?

Det är inget krav att du måste ha platsbiljetter innan du påbörjar din resa. Du kan oftast köpa biljetter på plats längs vägen. Vi rekommenderar att boka så mycket som möjligt i förväg, eftersom du då är skyddat mot t.ex. slutförsäljning/fullbokning.

Kan jag få biljetterna på mailen?

Nej tyvärr inte. Alla biljetter och Interrailkort skrivs ut som fysiska biljetter på ett speciellt s.k. biljettämne som vi sedan skickar med rekommenderad post.

Hur lång är leveranstiden?

Då vi skickar beställningen som rekommenderad post tar det mellan 1-3 arbetsdagar innan du får en avisering om att försändelsen finns att hämta ut vid ditt närmsta postombud.