fbpx

Matilda: ”Båda lyckades ställa sig upp på brädan och surfa på vågorna”

Den 24 juni gav jag och min kompis Hanna oss ut på en 3 veckors lång tågluff i västra Europa. Tanken var att första stoppet skulle bli Amsterdam, men vi insåg att det var en för lång resa att ta på en gång. Vi bestämde oss därför för att stanna en natt i Ham burg. Det stoppet blev inte som förväntat då vi hamnade på ett ganska obehagligt hotell som luktade inrökt och hade dålig ventilation. Men vi åt i alla fall en god middag ute på stan. Hamburg var väl inte vårt favoritstopp på resan, men det en kul del av en tågluff är att man får uppleva så mycket olika städer och boenden så det blev ändå ett roligt minne att tänka tillbaka på.

Morgonen efter bar det av mot Amsterdam och dit kom vi fram klockan 4 på eftermiddagen. Väl där hade vi ingen aning om vart vi skulle bo, vilket är ytterligare en kul grej med att tågluffa, man får vara spontan. Vi började därför gå runt och fråga på hostel ifall de hade plats över. Redan på första stället lyckades vi få plats, på Bob´s youth hostel, endast 10 minuter promenad ifrån Leidselein vilket är ett torg med barer och klubbar. Vi bodde i ett dorm med 13 andra tjejer, en spännande upplevelse alla unga tågluffare borde prova på, både billigare och mer socialt. På kvällen gjorde vi något sjukt kul jag verkligen kan rekommendera. Vi var med i en pubcrawl som det hette, en barrunda där man besökte 6 olika barer/klubbar, fick t-shirts, armband och gratis drinkar. Det var omkring 50 ungdomar som medverkade från olika länder så man lärde känna en massa nya människor. Vi tyckte det kvällen var så sjukt rolig så kvällen efter bestämde vi oss för att köra samma sak igen, denna gång för halva priset.

matilda6

Amsterdam är en väldigt vacker stad med alla dess kanaler. Vad jag och Hanna gillade mycket var också att man kunde gå överallt, den längsta sträckan vi gick var ca 20 min för att komma till Vondelpark, en stor grön park där folk gjorde alltifrån att grilla till att spela musik.
Efter 2 nätters partande i Amsterdam bestämde vi oss för att åka vidare söderut för att komma till värmen. Målet var att komma ner till Biarritz, men då skulle vi få åka i omkring 20 timmar, så vi bestämde oss för att ta en natt i Paris först. Vi var där för några år sedan och kände därför oss inte tvungna att se alla sevärdheter igen, så vi chillade mest runt vid hostellet och lagade mat och snackade med andra som bodde där. Det stället var så fräscht i jämförelse med tidigare hostel vi bodde på, med ett fint kök och snygga rum.

Ett tips till alla er som ska ut på tågluff är att ladda ner Rail planner-appen där man kan söka hur man åker från ett ställe till ett annat. Där står det dessutom på vilka tåg man behöver göra en platsreservation och på vilka det bara är att stiga på. Att reservera en sittplats kostade för oss allt emellan 28 dkk till 36 euro. Det är ganska oväntade kostnader som man får förbereda sig på när man gör sin resebudget. Oftast finns det dock möjlighet att välja tåg som inte kostar något extra, men då får man vara beredd på att göra många byten och åka väldigt långsamma tåg. Dyraste resan för oss var mellan Nice och Milano, för 36 euro var, och då behövde vi gå till en italiensk resebyrå för att boka.
Framme i Biarritz bodde vi på ett sjukt mysigt hotell, Anjou, mitt i staden med 5 min till stranden. Rummet hade inget kylskåp eller kök så vi kunde inte laga mat, men vi löste det genom att köpa färdiga sallader etc på mataffären Carrefour som hade ett bra utbud på sådant eller genom att köpa med pizza/hamburgare. Vi försökte, som ni kanske märker, att hålla nere på matkostnaderna för att lägga mer pengar på annat.

Biarritz var ett av våra absoluta favoritställen. Så mysig stad där du kan sola, bada surfa(gigantiska vågor) och hänga på en strand fylld med andra ungdomar varje kväll. Vi tog en 1,5 timmars surfkurs för 40 euro och vi lärde oss så mycket! Båda lyckades ställa sig upp på brädan och surfa på vågorna. Rekommenderas starkt. Vi träffade även 4 svenska tjejer som vi fortsätter umgås med hemma i Sverige, så sjukt kul. Man träffas så mycket sköna människor när man tågluffar!

Tågluffen tog oss, efter 6 nätter i Biarritz, vidare mot Franska Rivieran. Hannas och min familj hade tillsammans hyrt ett hus i Saint Raphael, ca 1 timme ifrån Nice, vilket gjorde att vi kunde bo och äta där gratis i några dagar. Huset var av mycket högre standard än de flesta tidigare boendena med allt ifrån pool och pingisbord till utomhuskök.

Vad vi sedan gjorde var att åka vidare mot Milano. Där var det otroligt varmt och vi hade ingen tillgång till bad så vi hoppades på en bra luftkonditionering på hotellrummet. Det vi fick var en liten, icke-fungerande fläkt vilket gjorde att vi fick sova nakna ovanpå täckena för att ens kunna överleva. På kvällen tog vi oss in till centrala Milano, till Piazza del Duomo, och kollade på katedralen och shoppingcentret med alla lyxiga affärer. Tunnelbanesystemet var otroligt bra där. Det var lätt att förstå hur man skulle komma dit man skulle och vid vilken station man skulle byta.

Vi hade som mål att prova på nån traditionell mat i varje land så här var det givet att äta pizza och stracciatella-glass. Mums, godaste jag ätit!
Nästa stopp var Berlin. På vägen dit hade vi dock ett byte på nån timme i Spiez, Schweiz. Oj, så fint det var där. Det var också en väldigt vacker resa mellan Italien och Schweiz när man åkte mellan och upp i bergen. Jag uppskattade verkligen att åka tåg och se alla länder på riktigt, vilket man absolut inte gör om man flyger. Det första vi slogs av när vi steg av på stationen var hur frisk luften var, det var som att man kände sig helt frisk när man andades.
I Berlin bodde vi på ett hostel med en skön ägare bara någon station ifrån Alexanderplatz, vilket är mittpunkten av staden som vi förstod det. Där fanns det barer och klubbar m.m. Jag och Hanna hade med oss ett paket spaghetti från Sverige, vilket räckte till 3 middagar, varav 2 i Berlin. Ett smart sätt för att få till billiga måltider. Två platser vi besökte och som jag tycker är värda ett besök är Förintelsemonumentet vid Pariser Platz och en sparad del av Berlinmuren vid Friedrichshain där de låtit professionella konstnärer målat olika motiv.

Utöver det utforskade vi Berlins nattliv och hamnade bl.a. på en bar där man fick röka inomhus vilket gjorde att kläderna, håret, ALLT stank rök dagen efter. Inte så najs. För att summera så var Berlin en trevlig stad med goa människor och mycket kultur. Efter vår vistelse där hade vi endast en natt kvar, vilken skulle spenderas i Köpenhamn, innan det bar av hemåt mot Stockholm igen. Där fortsatte det traditionella matspåret och vi åt därför rød pølse såklart.

Detta var den bästa resan i hela mitt liv. Vi fick en perfekt blandning av både storstad med festande och sol- och badsemester. Dessutom fick vi se Frankrikes landsbygder, norra Italiens alptoppar, norra Frankrikes klippfyllda kust och mycket mer genom tågfönstret. Detta är en upplevelse vi aldrig kommer att glömma.

Jag vill avsluta denna text med att ge tips:

1. Ha med hänglås
  2. Chatta med personalen på tågbokningens hemsida, de är väldigt hjälpsamma. Det gjorde jag innan vi åkte och fick svar på massor av mina frågor och det gjorde att jag kände mig säkrare inför resan
  3. Ha med bärbar laddare- inte många tåg har eluttag
  4. Ha alltid cash med er, de tar verkligen inte kort överallt, speciellt inte i Berlin