fbpx

Sara: ”Färgerna i Nyhavn lyste upp både dagen och våra leenden”

Vår resa började för tre år sedan, när vi, min vän och jag, började att drömma. Vi drömde om att resa genom Europa tillsammans, med tåg, för att uppleva vår kontinent. Det kändes som ett bra sätt att börja projektet utforska världen, nära vårt hem.

Och tja, äventyret började tidigare än vi hade trott. Vi startade i Sverige och åkte till Köpenhamn på eftermiddagen. Regnet sköljde nästan bort oss. Men färgerna i Nyhavn lyste upp både dagen och våra leenden, så inga bekymmer på den punkten.

Den första nattåget vi tog var från Köpenhamn den kvällen. Där träffade vi både en berusad kille som hade vissa inte så trevliga avsikter, och även en kille som hade samma byte som oss, mitt i natten, i Hamburg. Så vi gick till en bar, drack lokal öl och sjöng tillsammans när de spelade Bohemian Rhapsody på jukeboxen.

Paris var nästa stopp. Den första natten efter att ha tillbringat en dag i staden, satt vi vid Seine under la Tour Eiffel med ett gott glas vin. Det var perfektion! Trodde vi… Vi kom senare underfund med att det var spontan dans på Trocadero, i det glittrande ljuset från tornet på andra sidan floden. En magisk kväll.

Nice var en trevlig plats att vara, och efter att ha utforskat (gått vilse med flit i) Paris, behövde vi en semester. Turistinformation gav oss adressen till det billigaste och säkert underbaraste, vandrarhemmet i staden. Även fast det är en riktig turiststad, så måste jag säga att det var det perfekta stället att fira 14 Juli på, med stora fyrverkerier.

Lucca, för italienskt för att vara sant! Överallt man tittar fanns en liten gränd med stenhus, och runt ett hörn hittade vi till och med ett skräckmuseum. Det skrämde skiten ur mig. Sedan åt vi italiensk glass. På eftermiddagen lyckades vi också klämma in en resa till Pisa och det lutande tornet innan vi åkte tillbaka till vår utgångspunkt, La Spezia (inte att rekommendera).

Den bästa platsen i världen (spoiler: inte Paris): Cinque terre! Caffe Freddo, gratis tåg mellan städerna med interrail, en klättring upp till tornet i Vernazza, bad, ännu mer italiensk glass, klipphäng vid havet på kvällen, och allt avslutades med en perfekt middag. Det var en bra dag. Utan att ens nämna de färgglada husen! Wow!

Av misstag vi råkade hamna på ett vandrarhem i Korfu som hade fester varje natt. Woups…! Toga partyt till exempel, med rosa togor som ingen visste hur man skulle få på sig. Personalen krossade också tallrikar i våra huvuden, dansade och gav oss gratis shots. Nästa dag åkte vi på en båttur, och hoppade från en 7m hög klippa mitt i vattnet! Det var fantastiskt!

Sedan tog vi färja + tåg till Rom, och jag hade utvecklat körtelfeber på Korfu, så vi drog till sjukhuset i 6 timmar där 80% pratade enbart italienska. När jag kom ut grät jag av lycka, eller kanske för att jag inte hade ätit på 24 timmar. Måltiden som vi åt den dagen var den bästa i mitt liv.

Det finns så mycket mer att säga, men jag kan inte skriva 49852 sidor om detta, så jag tar och avrundar detta. Det var den överlägset mest äventyrliga och bästa resan i mitt liv. Vi var fria att göra vad vi ville (inom ramen för de lagar och budget) i hela Europa, och det gjorde vi. Jag ångrar inte en enda sekund och om jag kunde så skulle jag visserligen inte göra om exakt samma resa, det som har hänt har hänt, men jag skulle definitivt inte säga nej till en helt ny resa.

Om någon vill läsa mer hade vi en egen blogg under resan: http://nouw.com/hibye Välkomna att kika in!