Kundtjänst

Har du några frågor? Här svarar vi på de vanligaste frågor om att resa med Interrail, Interrail-passen och andra saker som du kanske undrar över.

Kontakta Oss

Kontaktformulär
Vanliga frågor

Hur du ställer in ditt Mobile Pass

Kolla in denna videogenomgång som förklarar hur du kommer igång med ditt Mobile Pass. Föredrar du istället att läsa instruktionerna i din egen takt? Nedanför videon hittar du också all information.

Hur kan vi hjälpa dig?

Du kan bläddra bland olika ämnen nedan för att hitta vad du söker

Innan resan

Mobile Pass Number / Pass Number:

Numret som du kommer använda för att aktivera ditt Interrail Pass. En sexsiffrig kod med både nummer och bokstäver (ex XT502R).

Pass Cover Number / Verification Number:

En sifferkombination som startar med ett stort “i”, följt av 8 siffror. Detta är för att reservera platser direkt hos tågoperatörerna (ex I12345678).

Passport / ID number:

Detta är numret på ditt Pass eller Nationella ID-kort. Du kan använda dig av båda i Interrail appen. Notera att du måste kolla upp vilka länder som tillåter att du reser med Nationellt ID-kort.

Pin Kod:

Appen kan fråga efter en Pinkod för att du ska verifiera att du är den du utger dig för att vara. Detta är samma autentiseringsmetod du använder för att låsa upp din telefon i vanliga fall.

De flesta biljetter i Europa är nu e-biljetter. Detta är väldigt nytt eftersom nästan alla tågbiljetter i Europa för bara ett par år sedan var pappersbiljetter.

Vissa tågoperatörer använder dock fortfarande pappersbiljetter, som exempelvis Italien och även vissa nattåg. Pappersbiljetterna skrivs ut på ett särskilt värdepapper och skickas med spårbar frakt direkt till kunden.

Interrail Pass fungerar som en resebiljett som gäller på de flesta europeiska tåg. För att lära dig mer om Passet, läs mer här .

Detta beror helt på vart du åker. Till exempel har de flesta snabbtåg obligatoriska bokningar, vilket innebär att du måste ha bokat en plats innan du går ombord på tåget. Medan InterCity och regionaltåg vanligtvis har frivilliga- eller inga platsreservationer alls. Du kan enkelt hoppa på tåget med endast ditt Interrail Pass. Reglerna kan också skilja sig åt mellan länder och tågbolag.

Den mest betydande skillnaden är komforten, då du oftast får bekvämare sittplatser och extra utrymme i förstaklass. Du kan till och med få tillgång till en lounge i vissa länder när du reser i förstaklass. Om du har ett förstaklass Interrail Pass kan du välja om du vill gå i antingen första eller andraklass. Om du har ett andraklass Pass får du endast resa i andraklass.

Välj din ålder baserat på hur gammal du är på det första giltiga datumet för ditt Pass.

I sådana fall skriver du Sverige som ditt hemland. Eftersom du har ett utländskt Passnummer måste du ta med ett intyg från en svensk myndighet som bevisar att du faktiskt är bosatt i Sverige.

Nej, du har bara en in- och en utresa i ditt hemland.

Resedagen sträcker sig från midnatt till midnatt. Under den tiden kan du åka hur många tåg du vill. Alla tåg som överskrider den dagliga tidsfristen räknas som avgångsdagen.


Exempel:

19 juli 05:20-09:48 Stockholm Central - Malmö C

19 juli 10:13-10:49 Malmö C - Köbenhavn H

19 juli 11:26-16:02 Köbenhavn H - Hamburg Hbf

19 juli 20:29-07:11 Hamburg Hbf - Muenchen

= 1 resdag


19 juli 05:20-09:48 Stockholm Central - Malmö C

19 juli 10:13-10:49 Malmö C - Köbenhavn H

19 juli 11:26-16:02 Köbenhavn H - Hamburg Hbf

19 juli 20:29-07:11 Hamburg Hbf - München

20 juli 09:34-16:19 München - Centrala Bologna

= 2 resdagar


19 juli 20:29-07:11 Hamburg Hbf - München

19 juli 09:34-16:19 München - Centrala Bologna

20 juli 17:07-19:10 Bologna Centrale - Roma Termini

= 2 resdagar


Ja, ditt barn måste ha ett eget Pass. För barn upp till 11 år måste ett Pass köpas tillsammans med en vuxens Interrail Pass. Dessutom måste Barnpasset aktiveras på samma enhet som Vuxenpasset.

Under resan

Om du behöver ta med ditt husdjur på din resa måste du boka direkt via tågoperatören. Vi kan tyvärr inte göra bokningar med husdjur över gränserna.

Nej, att lägga till en resa till ditt Pass är inte en reservation. Om reservationer också krävs på din resa måste du boka och betala för en platsreservation separat. Biljettkontrollanten kommer att be att få se din platsreservation när du visar din biljett i appen.

Om platsreservation inte krävs kan du välja valfri oreserverad plats ombord (förutom förstaklass om du har ett andraklass Pass). Att lägga till en resa till ditt Pass betyder alltså inte att du har en tilldelad plats.

Du kanske inte hittar varje resa i appens tidtabell, eftersom inte alla europeiska tåg är en del av samma databas. Om du inte kan hitta din resa, se först till att du har skrivit stationens namn korrekt med samma stavningen som det lokala språket.

Om du fortfarande inte kan hitta din resa kommer du att se ett alternativ för att lägga till en resa manuellt. Du kan ange den saknade reseinformationen och spara detta till din resa.

Se till att du använder korrekta fullständiga stationsnamn och tågtider, eftersom dessa uppgifter kommer att kontrolleras av biljettkontrollanten. Om du är osäker kan du kontrollera dessa uppgifter på stationen. Om ett tåg är försenat, vänligen ange den initialt planerade avgångstiden.

Tågbolaget som orsakat förseningen ansvarar för att du kommer fram till din slutstation. Blir du försenad ska du få hjälp på plats. Gå till biljettkiosken på tågstationen eller kontakta konduktören.

Tågbolaget som orsakat förseningen ansvarar för att du kommer fram till din slutdestination. Blir du försenad ska du få hjälp på plats. Gå till biljettkiosken på tågstationen eller kontakta konduktören.

Biljettkontrollanten skannar din biljetts streckkod och kontrollerar om tåget du är på har lagts till på din biljett. Biljettkontrollanten kan också be att få se ditt Pass eller ID för att verifiera att Passet är ditt.

Vanligtvis är det inga problem att ta med sina cyklar på tågen i Europa. Tyvärr har vi inte möjlighet att förboka några reservationer för cykeln. Dessa måste köpas lokalt av varje enskild tågoperatör.

Den allmänna regeln är att du får ta med dig två bagage och ett handbagage. Ett bagage kan vara större, till exempel en snowboard, skidor eller en golf bag.

Efter Resan

Ja, så länge du använder dem innan giltighetstiden har gått ut. Glöm dock inte, om du har använt din in- och utresa måste du påbörja den nya resan utanför ditt hemland.

Om ditt tåg blivit inställt/försenat, och detta har resulterat i att du missade din anslutning eller inte når din slutdestination, så ska du kontakta närmaste operatör på plats.

Om du inte får någon hjälp kan vi hjälpa till med att göra en reklamation från operatörerna.

Du måste fylla i vårt formulär som beskriver vad som hände och tillhandahålla bilder på biljetterna om de har skrivits ut och tillhandahålla potentiella dokument du fått från konduktören.

Anmälan ska göras inom 1 månad efter resan.

Tekniska problem

I allmänhet kan två huvudsakliga felmeddelanden visas, och dessa indikerar olika problem och kräver olika lösningar.

Felmeddelande A. Dessa uppgifter stämmer inte överens

I det här fallet är troligen huvudfrågan hur ditt eller era efternamn har skrivits i appen. Ditt/dina efternamn ska fyllas i precis som det står på din bokning. Granska därför din bokning eller använd aktiveringslänken i e-postbekräftelsen för att lägga till ditt Pass.

Tänk på att systemet är skiftlägeskänsligt. Det betyder att den också är känslig för speciella symboler, tecken eller dialekter i ditt namn och ytterligare mellanslag som omedvetet kan ha skrivits in vid din bokning.

Felmeddelande B. Något gick fel

För att åtgärda detta fel, vänligen:

1- Se till att du har en bra internet- eller WiFi-anslutning. Kolla hur många täckningsstaplar du har; allt under två är inte bra. Anslutningen måste vara stabil.

2- Kontrollera att enhetens inställningar är korrekta. Se till att din enhet stöds av den senaste uppdateringen.

Om ditt namn är felstavat, kontakta vår kundtjänst. Ibland om du har ett längre namn visas inte hela namnet, men det är okej. Namnet kortas automatiskt om det är för långt.

Platsreservationer

Platsreservationer utomlands kan inte bokas om, så det är viktigt att du är säker på när du åker innan du slutför din bokning.

När du reser med ett förstaklass Interrail Pass kan du bo i enkelsängskupéer för förstaklass. Det finns några undantag från regeln där du kan bo i dessa enkelsängskupéer med ett andraklass Pass. På följande kan du resa med ditt andraklass Interrail Pass i en enkelsängskupé:

Norge: Alla nattåg

Nederländerna/Tyskland/Polen: Jan Kiepura nattåg

Tyskland/Österrike/Schweiz/Italien: På alla ÖBB nattåg

Spanien/Portugal/Frankrike: TrenHotel Lusitania

I de flesta länder krävs endast ett andraklass Interrail Pass när man reser i en tvåbäddskupé. Här är dock en lista över de länder där undantag görs, och ett förstaklass Interrail Pass krävs för att resa i tvåbäddskupér:

Estland

Finland (tåg går till och från Ryssland)

Frankrike: Har inte enkel- och dubbelkupéer. I Frankrike behöver du en förstaklassbiljett i deras soffa för fyra personer.

Italien (inrikesresor)

Lettland

Moldavien

Ryssland

Spanien

Slovakien (inrikesresor)

Rumänien (inrikesresor)

Belarus

Grekland (inrikesresor)

Ungern/Tyskland/Österrike: (på MAV-tågen som går mellan Budapest-Berlin / Wien-Berlin krävs ett förstaklass Interrail Pass för både enkel-, dubbel- och trebäddshytter med WC/dusch.)

Olika länder har olika regler för vilken ålder ditt barn kan sitta i ditt knä. Den allmänna regeln är upp till fyra år gammal. Så om du har ett barn som är fyra eller yngre behöver du inte köpa en extra sittplats. Men om du ändå vill köpa en extra sittplats till ditt barn måste du beställa ett Interrail Pass för barn, vilket måste göras tillsammans med vuxenpasset.

Allmänt talat, nej. Vanligtvis återbetalas inte billigare platsreservationer, som i Danmark, Tyskland, Ungern, Österrike, etc. Dyrare platsreservationer, som biljetter i Frankrike och Italien, har vanligtvis en avbokningsavgift på en viss procentsats. Om du är osäker rekommenderar vi att du letar upp detta i förväg. Inga platsreservationer i Europa kan ombokas. Du måste göra en normal återbetalning och köpa nya biljetter. Så se till att dina resdatum är korrekta.

Huvudregeln är att nattågen är bokningsbara 180 dagar före avgång och dagstågen 90 dagar före avgång. Vissa länder har en kortare försäljningsperiod.

Vissa tåg, mestadels höghastighetståg, kräver en platsreservation. I de flesta länder rekommenderas platsreservationer. Vissa tågoperatörer har inga obligatoriska platsreservationer; på dessa tåg kan du resa och enbart visa ditt Interrail Pass.

Platsreservationer i Spanien, Storbritannien, Portugal, Östeuropa och Eurostar kan inte bokas via vår webbplats.

När du bokar platsreservationer för din Interrailresa är det alltid samma pris oavsett ålder.

Interrail Mobile Pass

Interrail Pass gäller i 33 länder och är giltigt med alla järnvägsföretag som deltar i detta samarbete. Nedan hittar du en lista över alla deltagande företag och var ditt Interrail Pass kan användas. Kom ihåg att du fortfarande kan behöva köpa en platsreservation för din resa.

Österrike

ÖBB, plus privata tågföretag ROeEE/GYSEV, Westbahn and RegioJet, S-Bahn: Wien Och Innsbruck

Belgien

NMBS / SNCB

Bosnia Herzegovina

ZFBH

Bulgarien

BDZ

Kroatien

HZ

Tjeckien

ČD, och privata tågföretag:LEO Express och RegioJet

Danmark

DSB, och privata tågföretag: Arriva, DSB S-TOG, DSB-øresund Andnordjydske Jernbaner.

Estland

Elron

Finland

VR och privat bussföretag Net-Matkat

Frankrike

SNCF, Thalys, RENFE-SNCF

Tyskland

Deutsche Bahn (DB) och olika företag (se PDF-DOCUMENTFOR komplett lista.S-bahn

Storbritannien

National Rail med flera andra, Eurostar, Caledonian Sleeper

Grekland

Helleniskt tåg

Ungern

MÁV-STARToch Private Railway Company:GySEV/Raaberbahn

Irland

Irländska järnvägar / Ni -järnvägar

Italien

Trenitalia och Trenord, Leonardo Express (Roma Termini till Fiumicino Airport, ingår endast för första klassens pass) och Micotra

Lettland

Pasažieru Vilciens

Lituen

LTG -länk

Luxembourg

CFL

Montenegro

ŽCG

Nederländerna

NS och privata järnvägsföretag: Arriva (Blauwnet), Connexxion (Breng), Keolis (Blauwnet), Syntus, Veolia, R-Net (NS och Qbuzz), Eurobahn (Keolis Deutschland) och DB Regio.

Norra makedonien

Mz

Norge

VY, privat företag Go-ahead Norge och Swedish CompanySJ Norge

Polen

PKP och Local-Government Run Companies: Koleje Dolnoslaskie och Przewozy Regionalne

Portugal

CP

Rumänien

CFR

Serbien

SV (serbiska järnvägar)

Slovakien

ZSSK, och privata järnvägsföretag: LEO Express och RegioJet

Slovenien

SZ

Spanien

RENFE inklusive FEVE

Sverige

SJ och privata järnvägsföretag: Arlanda Express, Arriva, Inlandsbanan, JLT, Krössatuggen, Kustpilen, Mälartåg, Norrtåg, Skåleetrafiken, Smalsparet Vintage, TååkåkiET I Bergslagen, Tågkompaniet, Värmland Lyndstrafiken i Norbotten, Veljekset Salmela, Net-Matkat

Schweiz

SBB/CFF/FFS, BLS Lake Cruises och olika privata järnvägsföretag: Inkluderade järnvägsföretag - Rabatterade järnvägsföretag S-Bahn i alla städer

Turkiet

TCDD

Du har upp till 11 månader på dig från inköpsdatumet att aktivera ditt Mobile Pass - välj din första resdag (startdatum) och ange ditt pass eller ID-nummer.

Din första resdag är ditt Pass startdatum – du kan välja startdatum i förväg eller när du är redo att aktivera Passet.

Gå till App Store eller Google Play för att se vilken version som behövs för att du ska kunna ladda ner appen.

Dubbelkolla om tidtabellen har uppdaterats. Annars kan du lägga till din resa manuellt i appen. Om du scrollar ner till botten av planerings-sidan hittar du en knapp som säger ‘Lägg till manuellt.’

Om du har några problem som till exempel problem med resdagar, fel namn eller att din telefon blivit stulen, då ska du kontakta appens ägare, interrail.eu. De är dem enda som har behörighet att göra ändringar och har tillgång till ditt Interrail Pass.

Interrail.eu Support https://www.interrail.eu/en/support.

Som återförsäljare har vi inga verktyg eller befogenheter att göra några ändringar av detta slag.

Om du har några problem som till exempel problem med resdagar, fel namn eller att din telefon blivit stulen, då ska du kontakta appens ägare, interrail.eu. De är dem enda som har behörighet att göra ändringar och har tillgång till ditt Interrail Pass.

Interrail.eu Support https://www.interrail.eu/en/support.

Som återförsäljare har vi inga verktyg eller befogenheter att göra några ändringar av detta slag

Om du har några problem som till exempel problem med resdagar, fel namn eller att din telefon blivit stulen, då ska du kontakta appens ägare, interrail.eu. De är dem enda som har behörighet att göra ändringar och har tillgång till ditt Interrail Pass.

Interrail.eu Support https://www.interrail.eu/en/support.

Som återförsäljare har vi inga verktyg eller befogenheter att göra några ändringar av detta slag.

Du kan aktivera ditt Pass när som helst fram till din första resdag. Du behöver numret på det pass eller ID du reser med och datumet för din första resdag för att aktivera ditt Pass.

För att gå ombord på ditt första tåg måste ditt Pass vara aktiverat och du måste ha en biljett redo i ‘My Pass’.

Kom ihåg att du kan aktivera ditt Pass för resor när som helst inom 11 månader efter köpet. Om du inte är säker på när du köpte ditt Pass kan du kontrollera din bokningsbekräftelse via e-post.

Du kan avaktivera ditt Pass när som helst innan din första resdag börjar (00:00 CET den dagen). Avboka bara dina resdagar i ‘My Pass’ för att inaktivera ditt Pass. Du kan sedan aktivera ditt Pass igen när du är redo.

För att resa med ett Interrail Pass måste du kunna visa upp din biljett under resan. Du får en QR-kod som du kan visa biljettkontrollanten. När du registrerar din resa i appen och har lagt till den i ditt Pass kommer det att finnas en QR-kod.

Följande resenärskategorier är tillgängliga:

1. Vuxen (fullpris) 2. Ungdom 3. Barn 4. Senior

Vuxen (fullpris)

Kategorien Vuxen är ett "Fullfare" Pass.

Ungdom

Kategorin Ungdom är tillgänglig för resenärer yngre än 28 år den första dagen som deras Pass är giltigt för resor.

Barn

Barn 4-11 år kan resa gratis när de reser tillsammans med någon som innehar ett vuxenpass.

Det kostnadsfria barnpasset är tillgängligt för resenärer från 4 år upp till 11 år den första dagen som deras Pass är giltigt för resor.

Det kostnadsfria barnpasset måste vara giltigt som medföljande vuxenpass. Detta innebär att barnpasset måste utfärdas för samma kategori, klass och period som det medföljande vuxenpasset.

Barn yngre än 4 år kan resa gratis och utan Pass om inte en separat sittplats eller säng begärs. I så fall krävs ett separat barnbiljett eller Pass. Upp till två barn kan resa gratis med en vuxen. Vuxna som reser med barn behöver inte vara familjemedlemmar, utan endast 18 år eller äldre.

Det kostnadsfria Child Pass-erbjudandet gäller för upp till två barn per vuxenpass. Om en vuxenpassinnehavare skulle vilja resa med fler än två barn, måste ytterligare ett separat< ungdomspass köpas för detta barn eller flera barn.

Ett barnpass har samma giltighet som det medföljande vuxenpasset (t.ex. samma klass, antal resdagar och total giltighet).

Senior

Kategorien Senior är tillgänglig för resenärer som är 60 år och äldre den första dagen av Passets giltighetstid. Seniorkategorin är inte tillgänglig för Eurail eller Interrail German Rail Pass.

Du kan läsa vilka färjor du har rabatt på och hur du bokar dem här.

Ja, du kan resa med antingen ett Pass eller ett nationellt ID på Interrail.

Nej, du är inte garanterad en plats på tåget med endast ett Interrail Pass. För att vara säker på att få en plats måste du ha en separat platsreservation. Observera att detta även är obligatoriskt för vissa tåg.

Du kan se Mobile Pass och platsreservationerna som två komponenter som är beroende av varandra för att kunna fungera. Interrail Pass är resebiljetten och låter dig resa med tåget. Platsreservationen ger dig en plats på tåget. När du har köpt dina platsreservationer får du en separat biljett för detta. Du behöver fortfarande söka efter resan i appen och lägga till den i ditt Interrail Pass. Detta måste göras för varje enskild resa du gör. Till exempel, varje gång du byter tåg börjar en ny resa.

Ditt Mobile Pass kontrolleras regelbundet mot vårt system för att säkerställa dess giltighet och förhindra bedrägeri. Därför måste du vara online minst en gång var tredje dag. Vi kommer att skicka ett meddelande till dig 24 timmar innan dina tre dagar är slut så att du kan hitta en internetanslutning. Om du sitter på ett tåg kan det finnas Wi-Fi ombord som du kan använda. Appen uppdateras inte i bakgrunden, så du måste aktivt öppna appen när du hittar en anslutning så att vi kan kontrollera ditt Pass. Anta att du inte har varit online på mer än tre dagar. I sådana fall kommer ditt Mobile Pass att betraktas som inaktivt, och du kommer inte att kunna använda ditt Pass förrän du ansluter till internet och öppnar appen.

Ett barnpass måste aktiveras på samma sätt som ett vanligt Pass och kan finnas på en separat enhet. Barnpasset ska alltid ha en egen resa och biljetter för biljettkontrollen på tåget.

Observera att ett barnpass och ett vuxenpass bör ha samma bosättningsland. Annars kan de inte läggas till på samma enhet.

Nej, det går inte att lägga till fler dagar eller länder till ditt Pass. Om du bestämmer dig för att resa längre kan du helt enkelt köpa ett annat Pass och lägga till det på din telefon.

Du kan få återbetalning av ditt Mobile Pass så länge det inte har aktiverats. Du kan avaktivera ditt Pass om din första resdag ännu inte har påbörjats.

Kontakta vår support

Kunde du inte hitta svaret på din fråga? Fyll i formuläret nedan, så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig!

Interrail.se ägs och drivs av

TrainPlanet AB (org nr 5566143102)

Postadress:

H1, Att: TrainPlanet, Box 613, 831 27 Östersund